Digitalisoituva yhteiskunta siirtyy hiljalleen pelkästä paperittomuudesta enenevissä määrin pilvitoimintoihin, ja oletuksena kaikkialla on nopeat yhteydet ja palvelut. Suomessa 4G yhteydet ovat jo arkipäivää ( paitsi Helsinki-Oulu junaradan varrella... ), ja melkein missä tahansa julkisessa tilassa oletkaan, puhelimeesi tarjotaan avointa WiFi-verkkoa. Suomessa on helppoa päästä nettiin, ja hoitaa asiointeja useilla eri tavoilla. Kun sovelluksia vielä hiotaan, digitaalisuuden hyötyjä saadaan paremmin valjastettua laajemmin hyvinvoinnin ja turvallisuuden lisäämiseen - kun esimerkiksi nyt jo tekoäly voi tunnistaa lastensuojelun asiakkuutta , niin varhainen ja oikein kohdennettu apu ja tuki saadaan sitä tarvitseville. Paperi- ja korttirahan vähenevä määrä mobiilimaksujen suosion kasvaessa vie myös digitalisoituvaa yhteiskuntaa eteenpäin. Olin juuri lounaalla parin ystävän kanssa, ja yksi maksoi pöydän laskun kortilla, ja me muut suoritimme osuutemme hänelle mobiilipankkisovelluste...
Kolmannella lähikerralla #digierkohy opinnoissa tuli tehtäväksi tehdä ajatuskartta digitaalisista oppimisympäristöistä vapaa-ajalla ja työssä. Osa ryhtyi käyttämään tarkoitukseen soveltuvia ohjelmapohjia, kuten MindMeister , mutta itse päädyin kynän ja paperin kannalle. Alla aikaansaannokseni, sekä hieman tarinointia siitä; Hieman huonosti näkyvät väripistepolut kertovat käytänkö kohdetta työhön (punainen) vai vapaa-aikaan (vihreä). Kartasta löytyy mm seuraavat; - 2 eri sähköpostipalvelinta (Google&Microsoft), joilla käytössä yhteensä 4 osoitetta (työ x2, 1x henkkoht, 1x opiskelu) - 2 eri pilvipalvelua (Google & Microsoft jälleen), molemmat työkäytössä, toisen pilvipalvelun alla myös henkilökohtainen tallennusasema, missä laajennetusti tilaa kuukausimaksun turvin - 2 pikaviestintäpalvelua (WhatsApp ja Telegram), lähinnä henkilökohtaiseen käyttöön, mutta toisessa myös työyhteisön epävirallisia viestintäkanavia - 2 eri käyttöjärjestelmää työasioihin tietokon...
Hauska :-).
VastaaPoista